Home » over skar yoga » over de lessen

over de lessen

 

parkeren en entree


Je mag het terrein binnen komen via het brede hek. Parkeren zoveel mogelijk op de oprit en anders langs de weg, langs de tuinzijde. Om de hoek van het houten gebouw vindt je de ingang naar de ontvangstruimte. Hier kun je je  jas en schoenen kwijt. Tassen mogen in de ruimte om je spullen "uit te laden". De tas zelf bij het raam bij het keukentje. Neem zo min mogelijk waardevolle spullen mee. Telefoon op stil...

 

corona

mijn aanpassingen....

Groepsgrootte: Ik heb de groepsgrootte terug gebracht van 8 naar 6 deelnemers.

Handen wassen: In het keukentje kun je je handen wassen (zeep, papieren doekjes, afvalbak)

Materialen: Helaas kan ik niet meer zoveel gemeenschappelijke materialen aanbieden. Kijk maar even bij het kopje "meenemen". De materialen die er wel zijn houd ik zo goed mogelijk schoon, net als deurkrukken, stoelen, en dergelijke.

 

mijn verzoek aan jullie....

Kom gelijk in je yoga-kleding en draag gemakkelijke schoenen zodat je maar kort in de ontvangstruimte hoeft te zijn. Ga niet in de (kleine) ontvangstruimte staan kletsen; doe dat in de yogaruimte op anderhalve meter of na de les buiten. Denk om mogelijk kwetsbare mede cursisten… Geef elkaar de ruimte.... houd anderhalve meter afstand ten opzichte van elkaar, was je handen, kom niet als je verkouden/koortsig bent, raak niet onnodig materialen aan die je niet nodig hebt, neem alleen mee wat je nodig hebt.

Helaas moet ik ook mijn stempeltje opruimen... Graag thuis je strippenkaart bijhouden.

kleding en meenemen

Kleding.

Ik raad je aan om flexibele kleding aan te doen. Omdat je het ene moment actief en het andere moment volledig in de rust bent is het handig om in laagjes te werken. Dikke sokken en een vest zijn fijn om bij de hand te houden.

Materialen. 

Matten, kussens  en meditatie kussens zijn er wel maar zijn lastig om echt goed schoon te houden. Wil je geen enkel risico lopen neem dan je eigen materialen mee.

Aanwezig

-Mat : aanwezig (of zelf meenemen - eenvoudige mat voldoet)

-1 kussen pp. aanwezig (of zelf meenemen - voor je hoofd)

-1 meditatiekussen pp. aanwezig. (gebruiken?  kussensloop meenemen.)

-krukken (schoon gemaakt voor iedere les)

 

Meenemen

- 2 kussenslopen: 1 voor om je hoofdkussen - (als je geen eigen kussen meeneemt.) En 1 voor om je meditatiekussen (als je die wilt gebruiken.)
-  groot strandlaken of hammamdoek (b.v xenos) om over je mat te leggen. Moet je mat bedekken!  (tip: een anti-slip yoga handdoek: action! Ligt bij de sportspullen.) 
-heb je moeite om op een harde ondergrond te zitten/ liggen neem dan een extra fleece deken of een matrasje of i.d. mee.

- (fleece) deken om onder te kruipen bij de eindontspanning. Doen!

-heb je moeite om op een harde ondergrond te zitten/ liggen neem dan een extra fleece deken of i.d. mee.-Tip: gooi alles in een big-shopper!

 

 

voor wie?


Voor iedereen! Of je nu lenig bent of houterig! Los van je fysieke mogelijkheden ben je in iedere les welkom.  

 

leren voelen

 

Het gaat niet om de prestatie. Je hoeft niet iets te “kunnen”. Het gaat om het ontwikkelen van het voelen van je lichaam en daarvan ga je ontspannen. Een techniek die je op elk moment in je dagelijks leven kunt toepassen. (Spanning voor een lichamelijk onderzoek? voel je voeten!)
Yoga is de start van een levenslange ontdekkingstocht. De start van meer zachtheid en het vertrouwen in je lichaam. Van yoga leer je beter luisteren naar jezelf!

                                                                                 

yoga nidra en mindfulness

 

De les wordt afgesloten met een begeleide meditatie afkomstig uit de mindfulness of de yoga nidra. Yoga nidra is een begeleide vorm van mediteren die een diepe vorm van ontspanning geeft. Heerlijk!  Ik heb daar bijscholingen voor gevolgd bij Annemieke Latour van de Raya-Yoga docentenopleiding. Het is net als met fietsen: hoe vaker je het doet des te gemakkelijker kom je in de ontspanning.

In deze meditaties neem ik je stap voor stap mee op een rondreis door je lichaam. Steeds voel je het deel dat ik benoem. Ook de ademhaling wordt daar bij betrokken. Er ontstaat een diepe rust. Goed om te doen bij slapeloosheid of als je vaak druk bent in je hoofd.

 

 

lesopbouw 

 

-Intro: kort wat info over een thema of wat relevante anatomie. Alvast voordoen en uitleg geven bij een houding als dat nodig is.

 

-Begeleide zittende ontspanning: uit je hoofd - in je lijf.  

 

-In beweging:  het doen van de houdingen en oefeningen.  

 

-Begeleide ontspanningsoefening. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Lekker warm onder een dekentje, liggend of zittend nog verder ontspannen. Afsluitend de klanken van de klankschalen of de koshi....